Copywriter # 7
15 tips på vassa copytexter
Bra copy ökar din försäljning. Bra copy får dina kunder att älska ditt företag. Bra copy är själen i kommunikationen. Nog snackat. Här är några saker som är smarta att tänka på när du skriver. Ha det gott!
1. Gestalta. Beskriv inte hur glad en person är – visa det genom personens handlingar.
2. Gå rakt på sak. Undvik slingrande inledningar. Var direkt.
3. Skriv korta texter – komprimera, klipp bort, skriv om och fånga kärnan i
din text.
4. Stryk, stryk, stryk, stryk, stryk, stryk och stryk igen.
5. Läs högt för dig själv. Flyter det? Är texten glasklar? Finns det en röd tråd?
6. Använd enkla och korta ord.
7. Använd aktiv form. Jämför ”han öppnar dörren” med
”dörren öppnades av honom”. Känner du skillnaden?
8. Kill your darlings. Du skriver för dina läsare. Inte för dig själv och dina kompisar.
9. Skriv en ingress som gör att läsaren går vidare och läser resten av texten. Försök svara på frågorna "när, var, hur och varför" i ingressen. Eller gör ett spännande påstående.
10. Var personlig. Ord som ”jag, du, ni, vi, de” gör din text mer levande.
11. Låt det viktigaste komma först i texten.
12. Dela in din text i stycken ”En tanke – ett stycke” är en bra riktlinje.
13. Använd mellanrubriker – de ger läsaren en bild av vad texten handlar om.
14. Undvik förkortningar.
15. Boka ett möte med oss, så får du fler tips på vassare texter.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
copy till städ- och byggföretag strategisk copy contentcase copy som ger affärer design copy till webben artiklar ölreklam copy copy firar påsk texter till it-dagar bilförsäkringscopy artikel om varumärken av benny karlsson lilja skriv rätt konsten att skriva kärnvärden höstrusta kommunikationen surdegscopy texter med innehåll kampanj mattor & copy google ads-kampanj fondtexter ai-texter som säljer copy som bygger relationer snygg copy reklam för ristretto stockholm solig reklam ord på guldvåg kyliga texter säljande texter klimatcopy copytjänst golvande ord kampanjplanering julreklam texter till sajten copyrätt sanna mina ord planera hösten copywritern och korvgubben content försäkring innehållsmarknadsföring copywriter trygg-hansa copy och tonalitet för ny hudvårdsserie försäkringstexter välgörande ord kampanjcopy copy till fönsterkatalog ord som flyger copysamarbeten gröna texter ai-copy banners som säljer copy hela vägen copywriter till golvföretag överlåt copyn till bästa byrån reklam i siffror webbtexter marknadsrätt några ord om kärnvärden koll på marknadsföringen innehåll för stockholms entrémattor annonskampanj seo-texter bankcopy finansiella texter förbättrar dina ai-texter matcopy copytips stockholms bästa mattcopy webbcopy seo-copy copywritern bloggar försäkringscopy saknar du ord? bilcopy digital copy copywriter varumärken texter som säljer copy som säljer copywriter hemförsäkring copy-sommar copywriter bilförsäkring förpackningstext, förpackningsdesign copy till hösten reklam höstord copy bygger varumärke rätt budskap, rätt regler copyboost, copyträning, motionera kommunikationen, copy svenskt kött hjälp med copyn reklamfilm copywriters annonstext matreklam idékoncept copybyrån i stockholm bra innehåll taktisk copy kapitalförvaltare copytext copywriter som håller sig på mattan benny karlsson, senior copywriter brödtext reklamregler texter till hemsidan konsten att skriva slogans texter copywriterns tips copy till aktsams nya hemsida copy till eizo reklamnyheter copywriter till it-arena glassreklam skribenter text till hemsidan nya webbtexter vassa copywriters content berättande innehåll rätt innehåll, rätt smart copy bilförsäkring ux-copy försäkrad text sms-texter mattcopy copydags, copywriter, content writer, copywriter med koll seo-texter reklam i sociala medier hyr en copywriter guldägg lugnande copy texter till ny hemsida texthjälp copy för hemleveranser ord som säljer copywriter skriver om bilar copywriting hemsida med säljande ord bli copykund webbcopy fonder webbcopy fonder finanscontent